Γ΄ ΤΑΞΗ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
Α. ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Νεοελληνική Γλώσσα
Στη διδακτέα- εξεταστέα ύλη του μαθήματος της
Νεοελληνικής Γλώσσας της Γ΄ τάξης Γενικού Λυκείου περιλαμβάνονται
τα εγχειρίδια:
1. Έκφραση-Έκθεση Τεύχος Γ΄ της Γ΄ τάξης
Γενικού Λυκείου των Χ. Τσολάκη κ.ά., έκδοση ΟΕΔΒ 2010, εκτός από τα εξής:
• Η ενότητα: Η πειθώ στο δικανικό
λόγο
• Η ενότητα: Η Ιστορία του
δοκιμίου
• To κεφάλαιο: Ερευνητική Εργασία
2. Έκφραση-Έκθεση για το Γενικό Λύκειο - Θεματικοί
Κύκλοι των Α΄, Β΄, Γ΄ τάξεων Γενι-κού Λυκείου και Γλωσσικές Ασκήσεις για
το Γενικό Λύκειο
Στόχος της αξιολόγησης του μαθητή στο πλαίσιο του
μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας είναι γενικότερα η συνολική αποτίμηση των
γλωσσικών του δεξιοτήτων (ως πομπού και ως δέκτη).
Συγκεκριμένα:
Ι. ΔΙΑΒΑΖΩ / ΚΑΤΑΝΟΩ ΚΑΙ ΓΡΑΦΩ
1. Ο μαθητής απαντά γραπτά σε ερωτήσεις που αφορούν
ένα κείμενο.
α) Όσον αφορά το περιεχόμενο ενός κειμένου,
επιδιώκεται ο μαθητής να είναι σε θέση να κατανοεί το περιεχόμενο του κειμένου,
και συγκεκριμένα :
• να διακρίνει:
o τους τρόπους πειθούς (επίκληση
στη λογική, επίκληση στο συναίσθημα του δέκτη, επίκληση στο ήθος, επίκληση στην
αυθεντία)
o τα μέσα πειθούς (επιχειρήματα,
τεκμήρια κ.ά.)
o το είδος της συλλογιστικής
πορείας (παραγωγική-επαγωγική) μιας παραγράφου ή ενός κειμέ-νου
• να διακρίνει τους τρόπους και
τα μέσα πειθούς:
o στη διαφήμιση
o στον πολιτικό λόγο
o στον επιστημονικό λόγο
• να αξιολογεί τα μέσα πειθούς,
και συγκεκριμένα:
o να ελέγχει την αλήθεια, την
εγκυρότητα και την ορθότητα ενός επιχειρήματος
o να ελέγχει την αξιοπιστία των
τεκμηρίων
• να διακρίνει την πειθώ από την
προπαγάνδα
• να διακρίνει το είδος του
δοκιμίου, με βάση:
o την οργάνωση / δομή
(συνειρμική-λογική)
o το σκοπό (απόδειξη μιας θέσης -
ελεύθερος στοχασμός)
o την οπτική
(υποκειμενική-αντικειμενική)
o τη γλώσσα του (ποιητική,
αναφορική λειτουργία) κ.ά.
• να αναγνωρίζει ορισμένα
χαρακτηριστικά του δοκιμίου, όπως είναι ο υποκειμενισμός, ο αντιδιδα-κτισμός, ο
κοινωνικός χαρακτήρας, ο εξομολογητικός τόνος κ.ά.
• να διακρίνει το δοκίμιο από
άλλα συγγενή είδη του λόγου, όπως το άρθρο και την επιφυλλίδα
• να εντοπίζει σε ένα κείμενο
(δοκίμιο/άρθρο /επιφυλλίδα κ.ά.):
o το θέμα
o την άποψη του συγγραφέα
o τα μέσα πειθούς που
χρησιμοποιεί για να τεκμηριώσει την άποψή του
o τις προτάσεις του για την
αντιμετώπιση του προβλήματος κ.ά.
• να διακρίνει σε ένα κείμενο το
καίριο και το ουσιώδες από τη λεπτομέρεια και το επουσιώδες.
β) Όσον αφορά την οργάνωση / δομή ενός
κειμένου επιδιώκεται ο μαθητής να είναι σε θέση:
• να εντοπίζει τα βασικά μέρη
(πρόλογο, κύριο μέρος, επίλογο) ενός κειμένου
• να χωρίζει το κείμενο σε
παραγράφους/νοηματικές ενότητες
• να αναγνωρίζει τα μέσα με τα
οποία επιτυγχάνεται η συνεκτικότητα και η συνοχή ενός κειμένου (διαρθρωτικές
λέξεις, φράσεις κ.ά.)
• να επισημαίνει τους τρόπους με
τους οποίους οργανώνονται οι παράγραφοι π.χ. με αιτιολόγηση, με σύγκριση και
αντίθεση, με ορισμό, με διαίρεση, με παράδειγμα κ.ά.
• να διακρίνει την οργάνωση/δομή
ενός κειμένου (λογική ή συνειρμική οργάνωση, παραγωγική ή επαγωγική
συλλογιστική πορεία κ.ά.).
γ) Όσον αφορά τη γλώσσα ενός κειμένου
(λεξιλόγιο, στίξη, μορφοσυντακτικά φαινόμενα, γλωσσι-κές ποικιλίες, λειτουργίες
της γλώσσας, ύφος κ.ά.) επιδιώκεται ο μαθητής να είναι σε θέση:
• να εντοπίζει και να αιτιολογεί
επιλογές του πομπού οι οποίες αφορούν τη χρήση:
ενεργητικής ή παθητικής φωνής-
συγκεκριμένου ρηματικού τύπου
(προσώπου/χρόνου/έγκλισης)-
μακροπερίοδου ή μη λόγου-
παρατακτικού ή υποτακτικού λόγου-
ρηματικών ή ονοματικών συνόλων-
αναφορικής ή ποιητικής
λειτουργίας της γλώσσας-
των σημείων της στίξης-
λόγιων ή λαϊκών λέξεων, ειδικού
λεξιλογίου, όρων κ.ά.-
• να αιτιολογεί την ορθογραφία
λέξεων
• να ερμηνεύει λέξεις
• να αξιολογεί την ακρίβεια και
τη σαφήνεια του λεξιλογίου
• να βρίσκει συνώνυμα, αντώνυμα,
ομόρριζα, να αντικαθιστά λέξεις ή φράσεις του κειμένου με άλ-λες, να σχηματίζει
με ορισμένες λέξεις φράσεις ή περιόδους λόγου κ.ά.
• να χαρακτηρίζει το ύφος του
κειμένου, λαμβάνοντας υπόψη την επικοινωνιακή περίσταση (σκο-πό, δέκτη, είδος
λόγου κ.ά.).
2. Ο μαθητής -με βάση συγκεκριμένο κείμενο- παράγει
γραπτό κείμενο. Συγκεκριμένα, επιδιώκεται ο μαθητής να είναι σε θέση:
• να πυκνώνει ένα κείμενο, να
κάνει την περίληψή του
• να δίνει τίτλο στο κείμενο ή
πλαγιότιτλους σε παραγράφους/νοηματικές ενότητες ενός κειμένου
• να οργανώνει το διάγραμμα του
κειμένου
• να αναπτύσσει ένα κειμενικό
απόσπασμα (μια φράση ή ένα επιχείρημα του κειμενογράφου)
• να ανασκευάζει τα επιχειρήματα
του κειμενογράφου και να αναπτύσσει την αντίθετη άποψη
• να μετασχηματίζει ένα κείμενο
π.χ. από ένα επίπεδο ύφους σε άλλο κ.ά.
ΙΙ. ΓΡΑΦΩ
Ο μαθητής παράγει κείμενο,
ενταγμένο σε επικοινωνιακό πλαίσιο, το θέμα του οποίου σχετίζεται άμεσα ή
έμμεσα με οικείους θεματικούς κύκλους από τη γλωσσική διδασκαλία.
Από τα διάφορα είδη γραπτού
λόγου δίνεται έμφαση στην παραγωγή κριτικού–αποφαντικού λόγου, δηλαδή στην
παραγωγή κειμένου στο οποίο κυριαρχούν η πειθώ, η λογική οργάνωση, η α-ναφορική
λειτουργία της γλώσσας, π.χ. άρθρου, επιστολής, γραπτής εισήγησης κ.ά.
Στο πλαίσιο της παραγωγής
κειμένου θα πρέπει να επιδιώκεται από τον μαθητή:
Α. Ως προς το περιεχόμενο του κειμένου
• η συνάφεια των εκτιθέμενων
σκέψεων με τα ζητούμενα του θέματος
• η επαρκής τεκμηρίωση των
σκέψεών του με την παράθεση κατάλληλων επιχειρημάτων
• η ανάπτυξη όλων των θεματικών
κέντρων
• η πρωτοτυπία των ιδεών
• ο βαθμός επίτευξης του στόχου
που επιδιώκεται με το παραγόμενο κείμενο κ.ά.
Β. Ως προς την έκφραση/μορφή του κειμένου
• η σαφής και ακριβής διατύπωση
• ο λεκτικός και εκφραστικός
πλούτος
• η επιλογή της κατάλληλης
γλωσσικής ποικιλίας ανάλογα με το είδος του κειμένου
• η τήρηση των μορφοσυντακτικών
κανόνων
• η ορθογραφία και η σωστή χρήση
των σημείων στίξης κ.ά.
Γ. Ως προς τη δομή/διάρθρωση του κειμένου
• η λογική αλληλουχία των
νοημάτων
• η συνοχή του κειμένου (ομαλή
σύνδεση προτάσεων, παραγράφων και ευρύτερων μερών του κειμένου)
• η
ένταξη του κειμένου στο ζητούμενο επικοινωνιακό πλαίσιο κ.ά.
ολε οκ
ΑπάντησηΔιαγραφή